Com parlar de sexualitat amb els fills? Unes pinzellades des de l’Espiga.

El sexe neix amb la persona, Óbviament en cada etapa de la nostra vida, tenim unes necessitats determinades. Una criatura té necessitat de tocar les seves parts í­ntimes com una part més del seu cos (tocar=conèixer). Si es toca “molt”, se li pot dir que això es fa en la intimitat com quan fem pipis i/o caques.

La famí­lia ha de ser el refugi perquè cada fill, pugui expressar-se sense por al rebuig i/o a la crítica. Hem de saber i recordar que els adults més significatius pels menuts, els eduquem amb les nostres actituds, les nostres emocions, els nostres valors, inclús amb els nostres silencis. Els petits no comprenen perquè els adults canvien la cara o els hi aparten les mans al tocar-se els genitals, doncs aquests, són una part més del seu cos. No respectar la curiositat infantil genera culpa o vergonya. Es preferible que siguin els adults qui vagin darrera dels petits per explicar la sexualitat que esperar que vinguin ells. Els hi parlarem des de bebès de les diferències entre el cos masculí i femení­ anomenant els penis i la vulva pel seu nom.

Principals errors en parlar de sexualitat: veure amb ulls d’adult la sexualitat infantil; contestar amb grans parrafades preguntes senzilles; voler parlar en compte d’escoltar…. ells ho tenen clar. Els nens són més grans del que creguem els adults i són més petits del que ells creuen ser.

Què dir si veuen als pares fent l’amor i pregunten que fan? Amb una resposta tan senzilla com pot ser: “als pares els hi agrada fer coses tot junts com… passejar, veure cinema, cuinar, fer-nos carícies, posar el penis dins la vagina de la mare, mica en mica a mesura que vagis creixent ja ho entendràs”. A vegades, quan els pares ens acariciem, se’ns accelera molt la respiració, per això fem aquest soroll que tu has sentit, mica en mica ja ho entendràs. Si ens trobem apurats davant d’unes preguntes concretes, val la pena dir: “mira, deixa-m’ho pensar ja que a mi no m’ho va explicar ningú i jo t’ho voldria explciar a tu el millor possible”. Si els nens no pregunten mai sobre el sexe val la pena que traguem el tema a través de revistes, imatges de la televisió…

Prevcenir els abusos sexuals infantils: Dir-los amb naturalitat i des d’un primer moment: “sota la teva roba interior només et toques tu, i quan siguis més gran ja et tocarà  qui vulguis tu. Si alguna vegada algú et vol tocar, ja m’ho diràs per poder-te ajudar, d’acord?” Ana Mascaró

Com ajudar a un fill homosexual. És imprescindible acceptar la sexualitat de cadascú, ja que aquesta depèn exclusivament de l’individu.

Recordem que la famí­lia ha de ser sempre el refugi per poder expressar-se sense por al rebuig o a la crítica. Paciència i bons encert per a tothom. Roespar

Per ampliar informació: “Como hablar a sus hijos sobre el amor y el sexo” de Leon Somers i Barbara Somers, edit. Paidos Ibèrica. Per pa.